-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:34680 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:12

وليّ مؤمنان چه كساني هستند؟
ولي وسرپرست و ياروياور مؤمنان در دنيا و آخرت، خداوند عالم قادر است، چنان كه آيه شريفه 257 سوره بقره در اين باره ميفرمايد



«اَللّهُ وَلِيُ الَّذينَ امَنوا يخرِجهم مِن الظّلُماتِ اِلَي النّورِ وَ الَّذين َ كَفَرو ا اَوليائهُمُ الطاغُوتُ يُخْرِجُونَهم مِنَ النُّورِ اِليَ الظُلُمات ِ اُولئك َ اَصحابُ الّنار هُُم فيها خالِدوُن»



[خداوند، وليّ و سرپرست كساني است كه ايمان آوردهاند، آنها را از ظلمتها به سوي نور ميبرد. از ظلمت كفر به نور ايمان، از ظلمت گمراهي به نور هدايت از ظلمت اختلاف به نور وحدت، از ظلمت عذاب الهي به نور رحمت خداوند و از ظلمت جهل و ناداني به نور علم و آگاهي هدايت ميكند. امّا كساني كه كافر شدند، اولياي آنها طاغوتها هستند؛ كساني كه آنها را از نور، به سوي ظلمتها ميرانند؛ از نور ايمان و هدايت و وحدت و رحمت خداوند و علم و آگاهي، به ظلمت كفر و گمراهي و اختلاف و عذاب الهي و جهل و ناداني هدايت ميكنند و نتيجه كار اين انسانها نيز آتش جهنّم است و هميشه در آن خواهند ماند.]



علاوه بر خداوند، اولياء اللّه نيز وليّ مومنان به شمار ميروند؛ چه اين كه خداوند در آيه شريفه 55 سوره مائده ميفرمايد



«اِنَّما وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَ رَسُولُهُ و الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يَُقيمُونَ الصَّلوةَ وَ يُوتوُنَ الزَّكوةَ و هُم راكِعُونَ» [سرپرست و وليّ شما ، تنها خداست و پيامبر او و آنها كه ايمان آوردهاند؛ همانها كه نماز را برپا ميدارند و در حال ركوع، زكات ميدهند.]



بر اساس اين آيه، علاوه بر خداوند، پيامبر اسلام(ص) و حضرت علي(ع) نيز وليّ مومنان هستند.



همچنين بنابر آيات (30 و 31) سوره فصلت، فرشتگان نيز وليّ مومنان هستند



«اِنَّ الَّذينَ قالُوا رَبُّنَا اللّهُ ثُمَّ استقامُوا تَتَنَزّلُ عَلَيهِم ُ المَلائِكَةُ اَلّا تَخافوُا وَلاتَحزَنُوا وَ اَبشرُوا بِالجَنّةِ الّتي كُنتُم تُو عدُونَ نَحنُ اَولِياؤُكُم فِي الحَياةِ الدُّ نيا وَ فِي الاخِرَةِ وَلَكُم فيها ما تَشتَهِي اَنفُسُكُم وَ لَكُم فيها ما تُوعَدُونَ»



[به يقين كساني كه گفتند پروردگار ما خداوند يگانه است سپس استقامت كردند ، فرشتگان برآنان نازل ميشوند كه نترسيد و غمگين مباشيد، و بشارت باد بر شما به آن بهشتي كه به شما وعده داده شده است!ما [وليّ و سرپرست و] ياران و مددكاران شما در زند گي دنيا و آخرت هستيم و براي شما هر چه بخواهيد در بهشت فراهم است و هر چه طلب كنيد به شما داده مي‎شود.



از اين رو كه انسانها معصوم نيستند، فرشتگان در دنيا، انسانهاي مؤ من را از حوادث، خطرات و گمراهيها حفظ ميكنند و اين همان «ولايت تكويني» است.



وجود پيامبر(ع) و ائمه(ع) و اولياء اللّه براي مؤ منان مايه بركت و آثار معنوي است؛ به اين جهت، وقتي از معصوم(ع) درباره غيبت امام عصر «عجّل اللّه تعالي فرجه الشريف» سؤال ميشود كه چنين امام غايبي چه فايدهاي دارد؟ امام در جواب ميفرمايد «همان فايده و اثري كه خورشيد پنهان در پشت ابر، براي طبيعت دارد، امام غايب نيز براي مؤمنان دارد.








مثالهاي زيباي قرآن ج 2


حضرت آيت الله مكارم شيرازي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.